Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie

LZD | Wydział Leśny | SGGW
Działalność CEPL | Ważne adresy | Obiekty dydaktyczne | Święta w LZD |Jak do nas trafić | Kontakt
Lekcje w lesie | Program dla szkół | Szkolenia | Konkursy | Materiały dydaktyczne
Zapraszamy | Współczesne zagadnienia edukacji leśnej | Aktywne metody ochrony przyrody | Zorganizuj konferencję w Rogowie
Wydawnictwa | Artykuły | Galeria zdjęć
Informacje ogólne | Komitet Redakcyjny | Zeszyty SiM | Informacje dla autorów | Recenzja | Kontakt | Zamawianie
Aktualności | O Muzeum | Zwiedzanie | Edukacja | Kontakt
Założenia | Aktualności | Edycje | Promocja | Wydawnictwa | Artykuły | Zdjęcia i głosy sów | Sowoteka | Wypluwnik | Sztuczne gniazda

Program edukacyjny dla szkół

Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej

Główne założenia programu

 

Cele ogólne:

  • Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań przyrodniczych;
  • Rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą;
  • Kształcenie umiejętności:
    • samodzielnego poznawania świata żywego,
    • orientowania się w przyrodzie i terenie,
    • dostrzegania i opisywania współzależności między organizmami oraz organizmami i środowiskiem.
  • Kształcenie i doskonalenie umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów leśnych;
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w środowisku naturalnym pod wpływem działalności człowieka;
  • Kształcenie umiejętności oceny wpływu różnych czynników (w tym antropogenicznych) na środowisko naturalne;
  • Rozwijanie umiejętności przewidywania skutków wpływu różnych czynników (w tym antropogenicznych) na środowisko naturalne;
  • Wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.

Realizowane treści:

  • Orientacja w terenie;
  • Warunki życia organizmów w lesie:
    • wpływ lasu na mikroklimat,
    • wpływ klimatu na las,
  • Rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt;
  • Zależności między populacjami w biocenozie;
  • Gospodarka leśna;
  • Człowiek a las:
    • ocena stanu lasu,
    • zagrożenia i skutki
    • ochrona lasu

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczniowie potrafią:

  • Samodzielnie poznawać świat przyrody i rozwijać zainteresowania przyrodnicze
  • Dokonywać pomiarów i obserwacji przyrody w terenie
  • Dokumentować wyniki obserwacji
  • Analizować i interpretować wyniki pomiarów i obserwacji
  • Wnioskować i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne
  • Orientować się w przyrodzie i w terenie
  • Korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
SZKOŁA PODSTAWOWA - I ETAP KSZTAŁCENIA
SZKOŁA PODSTAWOWA - II ETAP KSZTAŁCENIA
GIMNAZJUM - III ETAP KSZTAŁCENIA


WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE

  • Wyprawa do zaczarowanego lasu

SZKOŁA PODSTAWOWA - I ETAP KSZTAŁCENIA

Co się w przyrodzie zmieni od wiosny do jesieni?

  • Z wizytą u przyjaciół - drzew
  • Leśne skarby
  • Rewia mody, czyli wiosna w sadzie
  • Smak jesieni

Kto pełza, lata, skacze i hasa po rozległych polskich lasach?

  • Ekspedycja badawcza - Tajemniczy świat mrówek
  • Nie bójmy się pająków

SZKOŁA PODSTAWOWA - II ETAP KSZTAŁCENIA

Las - poznaję i rozumiem, by skuteczniej chronić

Młodzi odkrywcy leśnych ostępów

  • Orientacja w terenie
  • Obserwacja widnokręgu
  • Warunki klimatyczne panujące w lesie
  • Runo i podszyt leśny
  • Gatunki drzew
  • Łańcuchy pokarmowe

Poszukiwacze i łowcy leśnych bogactw

  • Wpływ lasu na klimat
  • Piętra roślinności lasu
  • Zwierzęta lasu
  • Grzyby i ich znaczenie
  • Choroby drzew

Rzecznicy zasobów leśnych

  • Wpływ klimatu na las
  • Funkcje lasu
  • Historia drzew - wysokość, wiek
  • Inne bogactwa leśne - jagody
  • Ochrona lasu
  • Obrona lasu

GIMNAZJUM - III ETAP KSZTAŁCENIA

Gromadzę, analizuję, interpretuję, wnioskuję, by mądrzej korzystać z zasobów leśnych.

W kręgu tajemnic pojęć ekologicznych

  • Pojęcia: populacja, gatunek, biocenoza, biotop, ekosystem
  • Cechy gatunku i rodzaju
  • Wybrane cechy populacji

Leśna spiżarnia - czyli kto kogo zjada?

  • Orientacja w terenie
  • Szkic terenowy
  • Rozpoznawanie gatunków roślin
  • Odnajdywanie zależności pokarmowych w biocenozie lasu
  • Przewidywanie skutków eliminowania ogniw łańcucha pokarmowego
  • Ocena stanu zdrowotnego drzewa

Zostawmy las następnym pokoleniom

  • Nazwy i funkcje organów roślinnych
  • Sposoby wykorzystania organów roślinnych
  • Organy roślin leśnych jako zasoby leśne
  • Racjonalne i bezpieczne pozyskiwanie zasobów leśnych
  • Ocena stanu zdrowotnego lasów polskich
  • Wybór optymalnego użytkowania zasobów leśnych
  • Sposoby poprawy kondycji lasów Polski
O nas | Dojazd | Kontakt | Aktualizacja: 24.02.2017 | © Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej